Lilypie Second Birthday tickers
یک عاشقانه آرام

واقعا این روزها روی صندلی نشستن خیلی سخت شده. تا یه کم قوز میکنم نیکان شروع میکنه به ضربه زدن. دوست ندارم توی شکمم اذیت باشه. واسه همین یعضی از ایمیل ها رو در حالی که روی کاناپه دراز کشیدم فرستادم. این پست هم نصفش یه دستی و در حالیکه به پهلو روی کاناپه لم داده بودم نوشته شده. چون قول داده بودم خیلی دلم میخواست تجربیات بارداری رو کامل بنویسم. از طرفی دوست داشتم این مطالب برای پسرم یه جا ثبت بشه که بعدا بفهمه چقدر مادر و پدرش در انتظارش بودند و چه هدیه بهشتی ای برای ما بود.

همین که می بینم کلی از دوستان اومدند و کامنت گذاشتند که مطالبم براشون مفید بوده برای من بسه. امیدوارم همه کسانی که چشم انتظار مادر شدن هستند هر چه زودتر به آرزوشون برسن


شبی که جواب آزمایش رو گرفتیم تا صبح خوابم نبرد. نمی دونستم چه جوری باید از خدا تشکر کنم. یه جورایی هنوز توی بهت و حیرت حامله شدنم بودم. فقط از فرط شوقم به خواهری زنگ زدم و بهش گفتم که جواب آزمایش مثبت شده. خواهری هم انگار دنیا رو بهش داده بودند همش میگفت دلم میخواد از خوشحالی جیغ بکشم. چقدر برات خوشحالم.

با همسر قرار گذاشتیم که تا وقتی صدای قلب نی نی رو نشنیدیم به هیچ کس چیزی نگیم. فقط چند تا از دوستای نزدیکم توی دبی از داستان باخبر شدند و با اینکه کلی برام سخت بود اما طاقت آوردم و به خانواده هامون چیزی نگفتم. و به همه کسانی که حامله میشن هم همین توصیه رو دارم. دو سه ماه اول بارداری خیلی دوران بحرانی ای هست. گاهی اوقات بارداری خارج از رحم رخ میده که منجر به خونریزی و عواقب بعدیش میشه واسه همینم تا 7 یا 8 هفتگی که می تونید صدای قلب جنین رو بشنوید و کیسه آبش رو توی سونو ببینید، از دادن این خبر به اطرافیان و دوست و آشنا بپرهیزید.

من خودم از کسانی بودم که اصلا حالت تهوع و کم شدن اشتها نداشتم. برعکس اونقدر اشتهام برای غذا زیاد شده بود که بیشتر وزن دوران بارداری رو توی همون 4 5 ماه اول گرفتم. یعنی آدم وقتی حامله میشه به نظرم یه جورایی جوگیر هم میشه و اگه اشتها داشته باشه بیشتر هم میخوره. من عاشق خوردن آش بودم. هفته ای سه مدل آش درست میکردم و اونقدر آش میخوردم که حس میکردم پوست شکمم درد گرفته.

این توصیه رو از من جدی بگیرید. سعی کنید روی اضافه وزنتون کنترل داشته باشید. دلیل نداره چون حامله هستید اندازه دو نفر غذا بخورید. سعی کنید خودتون رو به زیاد خوردن عادت ندید. بیشتر اضافه وزن طی ماه های آخر بارداری صورت می گیره. حالا اگه اضافه وزن شما زیاد باشه در ماه های آخر راه رفتن و نفس کشیدن و فعالیت های خیلی معمولی براتون واقعا سخت میشه. واسه همین سعی کنید اضافه وزن رو در رنج نرمال نگه دارید. من خودم توی 3 4 ماه اول به دلیل اینکه خوراکم خیلی بیشتر شده بود وزن گرفتم اما سعی کردم از اون به بعد کنترلش کنم. الان دکتر میگه خیلی خوب تونستی کنترل کنی اما خودم فکر میکنم شاید اگه روند چاق شدنم در اوایل بارداری کندتر بود، الان خیلی راحت تر بودم.

به طور کلی بارداری رو به سه دوره تقسیم می کنند: سه ماهه اول، دوم و سوم. طی سه ماهه اول خیلی از خانم های باردار اصلا حال و روز خوبی ندارند و دائم حالت تهوع دارند. حتی بعضی از خانم ها بوی همسرشون رو نمی تونند تحمل کنند. بعضی ها سردرد دارند و همش بی حالند واسه همینم اصلا توی سه ماه اول از اینکه مادر شدند خیلی لذت نمی برند. سه ماهه دوم بهترین دوران بارداری هستش. حالت های بد از بین رفته. اضافه وزن اونقدر زیاد نیست که آزار دهنده باشه. در سه ماهه سوم در برخی موارد دوباره حالت تهوع برمیگرده، نفس تنگی، گر گرفتگی و داغ شدن، سنگینی وزن، کمردردهای بد همه و همه از خصوصیات سه ماهه سوم هستند که کم و زیاد برای همه خانوم ها به وجود میاد.

راجع به اینکه چی بخورید و چی نخورید مطلب خیلی خیلی زیاده. اینقدر کتاب واسه دوران بارداری وجود داره که آدم گیج میشه کدومشون رو باید بخونه اما من یه سری چیزای خیلی کلی رو اینجا میگم که باید حتما رعایت باشه.

# باید و نبایدهای غذایی

  1. تا می تونید میوه های خوشمزه بخورید البته دکتر برای من خوردن آناناس، آواکادو، نارنگی و انبه رو توی سه چهار ماه اول بارداری ممنوع کرده بود. همین طور ریختن زعفران زیاد در غذا. میوه های مورد علاقه من در دوران بارداری سیب و گریپ فروت بودند. گاهی هم دلم ضعف میرفت واسه خوردن انار. کلا به غیر از چند تا موردی که گفتم، خوردن بقیه میوه های کلی خاصیت داره. فقط  توجه داشته باشید که در شستن میوه ها دقت کنید. میوه های مثل انگور و توت فرنگی نیاز دارند که با دقت شسته شوند. برای این منظور میتونید از مواد ضدعفونی کننده میوه استفاده کنید.
  2. اگر دچار حالت تهوع صبحگاهی یا به اصطلاح morning sickness هستید، یه بسته بیسکوییت ساقه طلایی یا بیسکویت ترد کنار تخت بذارید که قبل از بیرون اومدن از تخت یکی دوتاش رو بخورید این قضیه خیلی به رفع حالت تهوع کمک میکنه. البته این توصیه خواهری به من بود. من چون حالت تهوع نداشتم، اصلا به کارم نیومد.
  3. بادام، گردو، پسته رو توی رژیم روزانه تون بگنجونید هر روز یه کم از هر کدوم بخورید. من برای صبحانه همراه با پنیر گردو هم میخوردم که خیلی حس خوبی بهم میداد. خوردن بادام زمینی و بادام هندی خیلی در دوران بارداری توصیه نمیشه چون ممکنه حساسیت هایی رو به بار بیاره.
  4. هر روز خوردن یک لیوان شیر کم چرب رو فراموش نکنید. یک لیوان شیر البته در ماه های آخر بارداری به دو یا سه لیوان شیر افزایش پیدا میکنه. همین طور با غذا سعی کنید از ماست کم چرب هم استفاده کنید.
  5. در وعده های غذایی سعی کنید سالادی که توش گوجه، خیار، کلم بروکلی، کرفس و هویج هست رو حتما بگنجونید.
  6. خیلی ها توصیه می کنند کندر و مویز و اینجور چیزها بخورید. دکتر من میگفت جایی ثابت نشده که کندر روی هوش بچه تاثیر میذاره واسه همین خوردن و نخوردنش به خودت بستگی داره. خیلی ها خوردن کندر رو توصیه نمی کنند چون میگن ممکنه بچه رو بیش فعال بکنه. من خودم تقریبا یک ماه هر روز یه تکه کوچولو کندر خوردم اما بعدش منصرف شدم. مویز رو من خیلی خیلی دوست داشتم. شیرینیش یه حس خوبی بهم میداد. واسه همین تا اواخر 6 ماهگی مویز میخوردم. بعدش مویزم تموم شد و دیگه توی دبی پیدا نکردم واسه همین دیگه بی خیالش شدم.
  7. تخم مرغ رو توی برنامه غذایی تون بگنجونید. من توی هفته دو بار صبحانه تخم مرغ نیمرو میکردم و یا آب پز میخوردم.
  8. مصرف اسفناج به دلیل غنی بودن از آهن و همین طور عدس خیلی خیلی توصیه میشه.
  9. خوردن ماهی و غذای دریایی به میزان زیاد توصیه نمیشه. بعضی از ماهی ها مثل کوسه ماهی مقدار زیادی جیوه دارند که اصلا واسه جنین خوب نیست. ماهی هایی مثل سالمون، قزل آلا و ماهی سفید برای استفاده مشکلی ندارند اما کلا بیش از یک بار در هفته توصیه نمی شوند.
  10. من مصرف گوشتم خیلی پایین بود. کلا خیلی از غذاهای گوشتی خوشم نمی اومد به جاش از مرغ استفاده میکردم.
  11. مصرف جگر از هر نوعیش در طول دوره بارداری خیلی توصیه نمیشه. چون سرشار از ویتامین A هست که خیلی در دوره بارداری استفاده اش مناسب نیست.
  12. سعی کنید خودتون رو عادت بدید روزی 8 لیوان آب بخورید در طی دوره بارداری خوردن آب خیلی خیلی میتونه کمک کنه. البته به دلیل خوردن آب و طبیعت دوره بارداری تکرر ادرار پیدا میکنید، اما برای جنین خیلی مصرف آب خوبه.
  13. از مصرف غذاهای کنسروی از هر نوعیش بپرهیزید. کنسرو تن ماهی، خوراک لوبیا، غذاهای آماده ممنوع!!! سوسیس و کالباس اکیدا ممنوع!!! نوشابه ممنوع!!! غذاهای خیلی تند و تیز ممنوع!!! چیپس و پفک و این جور چیزها به دلیل شور بودنشون بهتره کمتر مصرف بشه. کلا استفاده از نمک باید به حداقل برسه.
  14. خوردن قهوه و نسکافه و شکلات و این جور چیزها باید به حداقل برسه. استفاده زیاد از نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند باعث میشه که وزن بچه در هنگام به دنیا اومدن خیلی پایین باشه و یا خدای نکرده در صورت مصرف زیاد در ماه های اول باعث سقط جنین بشه. بهتر هستش که بیش از 300 میلیگرم در روز کافئین مصرف نشه. در حقیقت این 300 میلیگرم معادل 3 لیوان قهوه فوری، 3 فنجان قهوه دم شده، 6 فنجان چای، و یا 8 تکه شکلات هستش.
  15. خوردن مشروبات الکی به طور کلی در دوره بارداری ممنوع هستش. همین طور سیگار کشیدن.
  16. مصرف چای به میزان زیاد اصلا توصیه نمیشه. من خودم بیشتر سعی میکردم از چای سبز یا چای مغربی استفاده کنم. به دلیل اینکه در طول دوران بارداری خصوصا اوایل بارداری خیلی نفخ میکردم سعی میکردم روزی یک لیوان چای سبز با نبات بخورم که به برطرف کردن نفخ شکمم خیلی خیلی کمک میکرد.
  17. دیگه اینکه من عاشق رب انار و تمبر هندی و لواشک و این جور چیزها بودم که خوردنش هیچ ضرری براتون نداره. اغلب خانم ها وقتی حامله میشن تمایلشون به چیزهای ترش خیلی بیشتر میشه.
  18. بهتره که میوه ها رو به صورت تازه استفاده کنید تا اینکه آب میوه های بسته ای بخرید. آب میوه ها به دلیل داشتن نگهدارنده خیلی برای دوران بارداری توصیه نمی شوند. به همین خاطر اگر از آب میوه میخواین استفاده کنید طبیعی اش رو استفاده کنید. مثل آب پرتقال، آب سیب، آب هویج و ...
  19. از خوردن شیرینی زیاد به شدت بپرهیزد چون هم باعث چاقی زیاد میشه و هم ممکنه توی ماه های آخر دیابت بارداری رو به همراه داشته باشه. کلا در طی دوره بارداری خیلی باید بر نفس اماره غلبه کرد و سمت خوردنی های هیجان انگیزی که خیلی پرکالری هستش نرفت.
  20. از خوردن غذاهای چرب و پر از روغن بپرهیزید که هم سالم نیست و هم باعث چاقی زودرس میشه.
  21. خیلی بهتر هستش که در طی بارداری سعی کنید به غیر از قرص های مکمل از قرص دیگری استفاده نکنید. سه ماهه اول خیلی خیلی دوران کلیدی ای برای جنین هستش. من از ابتدای بارداری قرص های Elevit رو مصرف میکردم که  ترکیبی از فولیک اسید و آهن بود. در طی مدت بارداری دو بار سرما خوردم که حتی یک دونه قرص سرماخوردگی هم نخوردم و سعی کردم خود درمانی کنم با آبلیمو و عسل و شلغم و سوپ و اینجور چیزها. به طور کلی از زمانی که ارتباط خونی بین مادر و جنین برقرار میشه خوردن دارو میتونه روی جنین تاثیر داشته باشه. ارتباط خونی هم تقریبا از هفته دوم برقرار میشه. از ماه پنجم هم قرص های osteocare  و  pregnaplus رو به عنوان قرص مکمل مصرف کردم. از ماه پیش هم چون یه کم دست و پام خواب میرفت و گز گز میکرد دکتر برام پودر منیزیم رو تجویز کرد که هر شب توی آب حل میکنم و میخورم.
  22. بهتر هستش که حتی اگه یه بارداری بدون برنامه ریزی داشتید و فولیک اسید مصرف نمی کردید، از زمانی که فهمیدید باردار هستید تا هفته 12 فولیک اسید رو استفاده کنید. فولیک اسید در سه ماهه اول بارداری میتونه خطر معلولیت های نخاعی رو به شدت کاهش بده.
  23. از رفتن به دندانپزشکی و گرفتن داروهای بی حسی موضعی و یا گرفتن عکس رادیولوژی به شدت بپرهیزید که می تونه به جنین آسیب و صدمه های جدی برسونه.

اینم یه تصویر خیلی خوب و خلاصه از غذاهای مفید در دوران بارداری که از یکی از کتاب های زبان اصلی برداشتم:

پستم خیلی طولانی بود واسه همین پرشین بلاگ همش ارور میداد. بقیه این پست رو توی قسمت های بعدی در طی یکی دو روز آینده براتون خواهم گذاشت. تا اون موقع ها به قول معروف stay with me:))))

نوشته شده در ۱۳٩۱/٦/۱٠ساعت ٦:٥٧ ‎ب.ظ توسط لبخند نظرات ()


Design By : Pichak